OOLTGENSPLAAT – Goeree-Overflakkee is voortaan ook via de weg te bereiken. Centraal in de festiviteiten stond de Flakkeese boer Sieling, die 30 jaar lang knokte om het eiland uit een isolement te halen. Hij kreeg uiteindelijk de financiering rond voor de eerste particuliere tolbrug van Nederland.

Sieling kreeg een prominente plaats bij de opening vanmorgen door minister Van Aartsen van Verkeer en Waterstaat.

Minister van Aartsen verkoopt het eerste tolkaartje voor de Haringvlietbrug aan een vrachtwagenchauffeur uit Dongen. Foto: Eric Koch, Nationaal Archief/Anefo

Minister Van Aartsen trok vanmorgen hoogstpersoonlijk een tientje uit zijn portemonnee voor het tolkaartje voor de eerste vrachtwagen die over de Haringvlietbrug wilde rijden. Dat geld ging naar de 72-jarige Sieling, de president-commissaris van de NV Brugverbinding Haringvliet.

Dat het geld hard nodig zou zijn bleek toen wel, omdat een van de persfotografen door het dak van het tolhuisje heenzakte.

Isolement

Volgens de minister is de opening van de grootste brug van Nederland (1.200 meter) een belangrijke stap voor de eilanden.

“Met het gereedkomen van deze brug is voor de eilandgemeenschap Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland een belangrijke mijlpaal bereikt en is een essentiële schakel voltooid, die straks zal passen in het toekomstige autowegennet.” (minister Van Aartsen, 20-07-1964)

De eerste vrachtwagen gaat over de Haringvlietbrug. Foto: Erik Koch, Nationaal Archief/Anefo

Daarmee wees de minister ook naar de Grevelingendam die binnenkort gereed moet komen. De bouw van de verbinding tussen Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland heeft de laatste jaren meerdere keren vertraging opgelopen.

Volgens minister Van Aartsen konden de bewoners “trots zijn, dat zij zelve deze brug bevochten hebben”, wederom een verwijzing naar boer Sieling.

Kruistocht

De boer begon zijn kruistocht voor een verbinding met de Hoeksche Waard dertig jaar geleden. Het eiland was tot nu alleen maar te bereiken via een veerpont tussen Middelharnis en Hellevoetsluis.

Sieling kreeg het voor elkaar, gesteund door gemeenten en provincie, dat grote verzekeringsmaatschappijen 50 miljoen gulden wilden lenen voor de bouw van de brug.

Daarmee kwam de brug veel sneller voor elkaar dan met overheidsgeld. Het Rijk had waarschijnlijk pas in de jaren ’70 genoeg geld beschikbaar voor de aanleg van de brug.

Na de opening van de brug werd dat ook meerdere keren door de hoogwaardigheidsbekleders ‘Leve mijnheer Sieling’ geroepen.

Werklieden

Waar de officiële opening heel stijfjes overkwam, was dat afgelopen vrijdag bij de onofficiële opening heel wat losser. Toen ging een stoet aan rijdend materieel met werklieden over de brug heen.

De werklui waren boos dat er niemand van de bouwers was uitgenodigd voor de officiële opening.

En dus reden ze met al hun rijdend materieel in een grote colonne als eerste over de brug. Vooraan reed de man die de meeste werkuren op zijn naam had staan. Hij mocht met zijn wagen door een zelfgespannen lintje rijden.

Minister Van Aartsen krijgt tekst en uitleg bij de opening van de Haringvlietbrug. Foto: Eric Koch, Nationaal Archief/Anefo

Wegennet

Minister Van Aartsen deelde ook mee dat het wegennet van en naar de nieuwe brug de komende jaren wordt uitgebreid.

Nog dit jaar moet het weggedeelte op de brug verdubbeld worden. En vanaf volgend jaar moet er een begin gemaakt worden met de aanleg van de rijksweg 29 richting Rotterdam. Die moet via Heinenoord uitkomen bij de Nieuwe Vaanweg bij Rotterdam. Er komt ook een nieuwe oeververbinding, waarschijnlijk een brug, ter vervanging van de Barendrechtse brug.

Naar Brabant komt ook een verbinding over de weg, als de dam in het Volkerak gereed is.

Een tolkaartje kost nu voor een personenauto zo’n 3 gulden 50. Van dat geld worden de kosten voor de aanleg en het onderhoud betaald. Het is de bedoeling dat in uiterlijk 1974 de brug tolvrij moet worden.

Eerste ongelukken

Maar dat de ontwikkeling ook een keerzijde heeft bleek al binnen een half uur. Toen was het eerste verkeersongeluk bij de Haringvlietbrug een feit. Een 55-jarige automobilist uit Middelharnis reed met zijn bromfiets een 4-jarig meisje aan dat onverwacht de weg overstak.

Ook de bromfietser ging onderuit en moest met een gebroken been overgebracht worden naar een ziekenhuis in Rotterdam. Het meisje had alleen schaafwonden.

Een paar uur later was er weer een ongeluk, maar dit keer aan de Flakkeese zijde. Daar botsten twee auto’s tegen elkaar. Een van de automobilisten had niet door dat een van de wegen sinds de opening, een paar uur eerder, een voorrangsweg was geworden. Er was bij deze klap vooral blikschade.


Hoe ging het verder?

Geheel zoals verwacht zorgde de opening van de brug voor een grote toename van het autoverkeer naar Goeree-Overflakkee. En terug uiteraard.

Het verkeer kwam vervolgens vast te staan bij de Barendrechtse brug. Zeker omdat de draaibrug meerdere keren per dag open moest voor het scheepvaartverkeer. Er waren dus al plannen voor een nieuwe oeververbinding, maar al snel kwam men op het idee om de brug te vervangen voor een tunnel. De Heinenoordtunnel werd in 1969 opgeleverd.

De Volkerakbrug (nu de A59) werd in ook in 1969 opgeleverd.

Veiligheid

De N59 staat niet bekend als een hele veilige weg. Al in oktober 1965, net een jaar na de opening van de brug, worden er voor het eerste vragen gesteld aan de Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland over ‘de onveilige situatie rondom de Haringvlietbrug’.

Op dat moment zijn er dan al meerdere grote ongelukken gebeurd sinds dat de brug is geopend. Sommigen daarvan waren met dodelijke afloop. Vooral de kruising Schaapsweg – Rijksweg, de kruising ter hoogte van Den Bommel, wordt heel gevaarlijk genoemd.

En dat zou zeker niet de laatste keer zijn.

Bronnen:

Het Vrije Volk – 20-07-1964 – Minister opent Haringvlietbrug

De Volkskrant – 21-07-1964 – Trage aansluiting op langste brug

De Telegraaf – 21-07-1964 – Grootste brug in gebruik genomen

Gereformeerd Dagblad – 14-10-1965 – Vragen over gevaarlijke situatie bij Haringvlietbrug

Wikipedia – Brug over de Oude Maas

Wikipedia – Haringvlietbrug

 

Auteur: Dave Datema

Gepubliceerd op: 20-07-1964

Verhaalnummer: 116

 

 

 

 

 

 

 

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.