SCHEVENINGEN – Het concert van de popgroep Rolling Stones in het Kurhaus gaat de boeken in als een van de kortste in de geschiedenis. De menigte jongeren in de zaal was vanavond zo door het dolle heen dat een deel van het meubilair werd gesloopt. Na tien minuten werd, op verzoek van de Stones, het optreden gestaakt.

Het was niet voor het eerst dat een van de grootste bands van de wereld naar Nederland kwam. Tijdens het bezoek van de Beatles, een paar maanden geleden, was er ook sprake van een gekte in Nederland. Maar het optreden in Blokker (Noord-Holland) kende bij lange na niet de hysterie zoals vandaag in het Kurhaus in Scheveningen.

De sfeer in de opgefokte zaal bereikte een kookpunt toen de Stones op het podium kwamen. Stoelen werden afgebroken en rug- en armleuningen werden richting het podium gegooid.

Drummer Charlie Watts kon maar net voorkomen dat hij een stuk glas tegen zich aangegooid kreeg. Hij bukte, waardoor het glas in het gezicht van technicus terecht kwam. De technicus werd hevig bloedend behandeld achter de schermen.

Ondertussen probeerden de beveiligers op het podium te voorkomen dat mensen vanuit de menigte voor het podium bij de artiesten wisten te komen. Mensen die –ongewild of niet- toch op het podium kwamen, kregen klappen en werden afgevoerd.

De muziek van de Stones was door de uitzinnige menigte nauwelijks te horen. Ondanks de chaos voor en op het podium, speelden de artiesten toch door, totdat ook de snoeren van de microfoons vernield waren. Zanger Mick Jagger kon niets meer, maar zijn collega’s gingen verder met een instrumentaal nummer.

Ondertussen raakten meer mensen gewond, ook door de vechtpartijen die op sommige plekken in de zaal plaatsvonden. Sommige meiden werden de kleren van het lijf gerukt. Twee van hen werden door de politie in veiligheid gebracht.

De politie, die tot dusverre in de catacomben had gezeten om uitlokking van verder geweld te voorkomen, was inmiddels ook op het podium gaan staan. De agenten waren een gewillig doelwit voor het doorgeslagen publiek.

Vanuit de zaal werd het podium bijna gebombardeerd met stoelpoten, rugleuningen en andere voorwerpen. De organisatie besloot uiteindelijk om het concert te beëindigen. De bandleden werden in veiligheid gebracht.

Dit zorgde er niet voor dat de rust terugkeerde in de zaal. Er braken nog meer vechtpartijen uit en de politie trad nog harder op. Ook nadat het licht in de zaal werd uitgedraaid keerde de rust niet terug. Plantenbakken werden leeggegooid en ruiten ingeslagen.

Na tien minuten kon de politie de zaal ontruimen, maar buiten gingen de vernielingen verder. Geparkeerde auto’s werden gesloopt. De Haagse politie moest meerdere charges uitvoeren.

Er zijn vier jongeren aangehouden.

Een later optreden van de Rolling Stones in 1967 in de Houtrusthallen te Den Haag. Jongelui vol bewondering voor de Stones. Fotograaf: Ben Merk, Nationaal Archief/Anefo. Licentie: public domain

‘Nooit meer naar Den Haag’

De Stones hadden in hun carrière veel meegemaakt, maar wat er in Den Haag gebeurde, verbaasde ook hen. Ze hadden vooral geen goed woord over voor het optreden van de politie.

“Onze muziek heeft de jeugd niet gek gemaakt. Ze waren alleen maar woedend omdat een knokploeg op het toneel hen trapte en sloeg. Men raakte daarover in razernij zodat men tot een algehele aanval overging” (Mick Jagger, Telegraaf, 10-08-1964)

Gitarist Brian Jones sluit zich daarbij volledig aan. “We hebben overal in de wereld gespeeld, maar nog nooit hebben we een politiemacht gezien die zo hardhandig en ontactisch optrad als hier in Den Haag. We willen dan ook nooit meer in Den Haag spelen. Dit is te gek.”

‘Konden niet anders’

Hoofdinspecteur Buyze benadrukt dat het politieoptreden een preventieve werking moest hebben, maar dat ze daar niet in geslaagd zijn. “Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt”, zei Buyze in een in de haast opgezette persconferentie in de hal van het Kurhaus.

Buyze had ongeveer 25 agenten en drie honden tot zijn beschikking.

“Maar ik durfde mijn mannen niet de zaal in te sturen. Ik geloof dat zij er niet levend uitgekomen zouden zijn” (Politieinspecteur Buyze, Algemeen Handelsblad 10-08-1964)

Oorzaak

Ook de organisatie van het concert kreeg behoorlijk wat kritiek te verduren. De sfeer was al gespannen tijdens het voorprogramma, met artiesten als Rudi Carell, Johny Lion en André van Duin. Deze artiesten hadden totaal geen binding met het jonge publiek en de aanwezigen lieten dat weten ook.

Na afloop werd er ook gewezen naar de filmploeg, die beelden maakten van het optreden. Tijdens het voorprogramma, toen het nog rustig was, probeerde de ploeg de jongeren op te jutten door dingen te roepen als ‘Kom jongens, doe eens lekker gek’.

Schade

Hoe groot de schade is aan de Kurzaal is niet duidelijk. Organisator Paul Acket had het eerder over een bedrag tussen de 15.000 en 20.000 gulden, maar dat bedrag werd later ontkend door Kurhaus-directeur Van Dusseldorp. De directeur deed verder geen uitspraken over de hoogte van de schade.

Wie er voor de kosten gaat opdraaien is net zo onbekend. Acket zou niet verzekerd zijn. Door het ophitsend gedrag van de EMS-filmploeg voelt hij zich niet langer aansprakelijk voor de ontstane schade.


Hoe ging het verder?

Wie uiteindelijk voor de schade is opgedraaid is niet helemaal duidelijk. Ook gaan er wat verhalen over dat de rellen vooropgezet spel zijn, maar dat hebben de betrokkenen altijd ontkend.

Duidelijk is we dat het concert van de Stones in het Kurhaus de boeken ingaat als een van de meest memorabele uit de Nederlandse muziekgeschiedenis. En een van de kortste overigens.

Beelden

De beelden die op YouTube staan, kloppen overigens niet helemaal. Van het optreden is alleen beeld en geen geluid overgebleven. Het nummer dat je de Stones hoort spelen, hebben ze in het Kurhaus niet gespeeld. Het geluid is afkomstig van een ander concert. De beelden zijn wel echt.

Wie had nou de meeste schuld?

In de media volgt er in de dagen na het concert een uitgebreide ruzie over wie er verantwoordelijk was voor de problemen. De organisatie kreeg een veeg uit de pan, omdat er geen rekening is gehouden met het publiek.

Meer kritiek was er op de politie die door hun onbehouwen houding (en geweld) niet echt hebben bijgedragen aan het terugbrengen van de rust. ‘Haagse politie is zeer hardhandig’, kopte het Vrije Volk. De Waarheid komt met een soortgelijke kop.

Maar (logischerwijs) waren er ook media die volledig de schuld bij de jongeren in de zaal legden. ‘Jeugd had maar één doel: alles vernielen’. Daar moet wel een heel grote kanttekening bij geplaatst worden. Die kop is geschreven door Telegraaf-journalist Henk van der Meijden, die ook producent was van de opnamen in het Kurhaus.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.