ROTTERDAM – Na vijf jaar werken is de Rotterdamse Maastunnel nu volledig in gebruik. Vanmiddag werd, zonder enig vorm van ceremonie, de voetgangers- en fietserstunnel geopend, het laatste gedeelte van de eerste autotunnel van Nederland.

De autoriteiten hebben zo min mogelijk, of misschien zelfs wel helemaal geen ruchtbaarheid gegeven aan de opening van de tweede rivierverbinding in Rotterdam. Om klokslag twaalf uur deed een van de medewerkers van de tunnel de deuren van de voetgangerstunnel open en daarmee was de tunnel geopend.

Maastunnel (1946). Foto: Van ‘t Hof, Nationaal Archief/Anefo. Licentie: CC-BY

De eersten

Twee jongens uit Rotterdam gaan de boeken als eerste gebruikers van de voltooide tunnel, alhoewel dat niet helemaal bedoeling was. Terwijl de plaatselijke commandant van de Duitsers stond te wachten tot de deuren open zouden gaan, piepten de twee jongens voorlangs de tunnelbuis in.

De twee jongens waren samen met hun onderwijzer naar de opening gegaan. De broer van de onderwijzer werkte eerder op de veerverbinding over de rivier, maar door de aanleg van de tunnel werd hij omgeschoold tot tunnelwachter. Op die manier kon hij zijn broer vertellen wanneer de tunnel werd geopend.

Omdat de leraar van de Rotterdamse school van mening was dat de eerste gebruikers van de tunnel Rotterdammers moeten zijn, nam hij twee leerlingen mee naar de ‘opening’.

Zodra de deur enige beweging vertoonde, renden de drie langs de medewerker van de tunnel zo de pas geopende buis in. Ze gingen de roltrap af, renden naar de andere kant en kwamen daar tot de conclusie dat de deur aan de zuidkant nog afgesloten was. Ze konden toen niets anders dan omkeren.

Halverwege de 584 meter lange tunnel kwamen de drie de eerste Duitse soldaten en andere gebruikers van de tunnel tegen, die kort na hen ook de tunnel hebben betreden. Even snel als dat ze de tunnel ingingen, gingen ze er weer uit.

Of niet de eersten?

De drie zijn misschien officieel de eerste gebruikers van de tunnel, ze zijn niet de eersten die er gebruik van maakten.

De afgelopen weken, toen Rotterdam werd getroffen door een koudegolf, werd een deel van de tunnel eerder geopend dan gepland. Het autoveer tussen Charlois en de Parkkade kon op 30 januari niet meer varen vanwege de ijsschotsen op het water.

Tot verbazing van de wachtende auto’s, werden ze naar de tunnelbuis van Maastunnel geleid. Daarmee gingen twee weken geleden al de eerste wagens door de tunnel. Wie als eerste met zijn voertuig door de tunnel ging is de grote vraag.

Toen op 7 februari ook het voetveer uit de vaart werd genomen vanwege de kou, werd ook de tweede autotunnelbuis geopend, voor fietsers en voetgangers.

De laatste tunnelbuis ging vandaag pas open, omdat de roltrap nog niet klaar was.

Langverwachte verbinding

Met de tunnel heeft Rotterdam de langverwachte tweede oeververbinding. Eind vorige eeuw ontstond de discussie over een nieuwe verbinding, omdat de Willemsbrug ongeveer de helft van de tijd open stond voor de scheepvaart.

Aanvankelijk werd de oplossing gezocht in veerboten, maar in 1920 werd het idee uitgewerkt voor een nieuwe Willemsbrug. Voor de brug waren zulke enorme opritten nodig, dat een deel van de oude binnenstad gesloopt moest worden en dat zagen veel mensen niet zitten.

In de jaren ’20 werden Rotterdammers naar het buitenland gestuurd om zich te verdiepen in de mogelijkheden voor een tunnel. Zo ontstond na een studiereis in 1929 de tekening voor de Maastunnel.

Uiteindelijk lagen er drie ontwerpen op tafel; een hangbrug van 60 meter hoog, een kleine tunnel en een grotere tunnel, met twee buizen en een fiets- en voetgangerstunnel. De prijzen bleken nauwelijks te verschillen. Op 18 mei 1933 ging de Rotterdamse gemeenteraad akkoord met het grote tunnelplan.

In 1937 werd er met de bouw begonnen. De acht tunneldelen werden aan de kant gebouwd. Daarna werd het naar het midden van de rivier gevaren en in de rivier laten zakken, een voor Nederland revolutionaire methode. Toen zeven van de acht delen op hun plek lagen, vond het bombardement op Rotterdam plaats. Negen maanden later werd het laatste stuk geplaatst.

Eind vorig jaar met een vertraging van slechts zes maanden, werd de tunnel opgeleverd. Vanwege stategische redenen hielden de autoriteiten de oplevering geheim.


Bronnen:

Maastunnel.nl – 1920: een brug of een tunnel

Maastunnel.nl – 14 februari 1942 – de openstelling van de Maastunnel

Andere Tijden – Maastunnel Rotterdam 75 jaar oud

Wikipedia – Maastunnel

Radio Rijnmond – februari 1992 – De Weg naar Kralingen

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.