DORDRECHT – Bij een ongeluk vanmiddag op de Oude Maas bij Dordrecht zijn zeker 5 mensen omgekomen, toen een veerboot werd overvaren door een binnenvaartschip. Naar vier of vijf andere opvarenden wordt nog gezocht.

Rond vijf uur vanmiddag vertrok veerboot Adri van Dordrecht naar Zwijndrecht. Op het midden van de Oude Maas werd het schip geramd door de tanker Innovatie, met 1.500 ton Nafta aan boord. De veerpont kantelde en bleef ondersteboven in het water liggen.

Ongeluk tussen pont en binnenvaart-tanker tussen Dordrech en Zwijndrecht met zeker 7 doden, stuurhut van pont “Adri”. Fotograaf: Hans van Dijk, Nationaal Archief/Anefo. Public domain

Iedereen schiet te hulp

Alle hulpdiensten kwamen meteen in actie, om de opvarenden van de veerpont te redden. Ook vrachtschepen die toevallig in de buurt waren kwamen op het schip af. Volgens een woordvoerder van de politie was het aan de snelle hulpverlening te danken dat er niet meer slachtoffers zijn gevallen.

Zeven opvarenden konden uit het ruim worden gered, omdat er een luchtbel had gevormd. Toch was daar niet genoeg lucht. Een van de mensen in het ruim was al gestikt, toen duikers van de brandweer arriveerden.

‘Onvermijdelijk’

Japie Bakker (15) zat samen met wat vriendjes op de pont terug naar Zwijndrecht. Het was een gebruikelijk tripje, maar deze keer ging het helemaal mis, zegt hij in de Telegraaf.

“Vlak voor we die tanker zouden voorbijgaan, viel de motor uit. De schipper probeerde de aanstormende Innovatie te ontwijken, maar doordat we snelheid verloren was de noodlottige klap onvermijdelijk.” (Japie Bakker, Telegraaf, 07-10-1980)

De vier komen in het rum terecht, waar nog een luchtbel is. De deur zit helemaal klem en ze kunnen er niet uit. Vriendje Addie probeerde nog om onder water via de deur naar buiten te komen, maar hij kwam klem te zitten.

Het duurde een kwartier voordat de vier jongens uit het ruim worden bevrijd. Hoeveel mensen er nog vermist worden is niet duidelijk, omdat het niet zeker is hoeveel mensen er in totaal aan boord waren.

Ramptoeristen

Vanaf de kant kijken ondertussen duizenden mensen uit Zwijndrecht en Dordrecht naar de reddingsactie. Ze zijn hoe twee schepen het pontje naar de wal slepen en dat vervolgens de zeven mensen in het ruim gered worden.

Mensen aan de Bomhaven (Dordrecht) stellen hun huis beschikbaar voor de opvarenden. De gewonden worden meteen overgebracht naar het ziekenhuis.

Omdat het veerbootje onderweg was naar Zwijndrecht, ontstond daar een grote menigte. Onder hen ook familieleden en bekenden van de opvarenden. Ook aan de Dordtse kant liepen de emoties soms hoog op, omdat er veel onduidelijkheid was over de slachtoffers.

Veerpont Adri in betere tijden op weg van Zwijndrecht naar Dordrecht. Fotograaf: H. Gebuis. Regionaal Archief Drechtsteden.

Schuldvraag

De politie is inmiddels druk bezig met het onderzoek naar de toedracht van de aanvaring. Volgens hoofdofficier van justitie J. Wessel moet een pont voorrang verlenen aan ander scheepvaartverkeer. Daar zijn uitzonderingen op mogelijk. De schipper is gewond overgebracht naar het ziekenhuis.

Dhr. J. Vos, de eigenaar van de veerboot, zegt dat er geen sprake is van een technisch mankement. Er horen twee mensen aan boord van het schip te zijn, één aan het roer en één bij de radar. Vandaag was dat niet het geval.

 

 


 

Hoe ging het verder?

Ook de schipper van de Adri is flink geschrokken en de verhoren door de politie leveren de eerste dagen na de ramp niet veel op. Het dodental komt uiteindelijk uit op zeven.

De schipper werkte al 45 jaar op het water, blijkt later tijdens de rechtszaak. Hij zit zo kapot van het ongeluk dat hij daarna hulp krijgt van onder andere een psychiater. Varen doet hij niet meer.

Tijdens de rechtszaak wordt ook niet duidelijk waarom de schipper van de veerpont geen voorrang gaf aan de tanker. Er gaan verhalen over dat de man op een windsurfer zat te letten en daardoor de Innovatie over het hoofd zag. Er is geen sprake van een technisch defect.

De schipper krijgt uiteindelijk een celstraf. De rechter in Dordrecht vindt dat de man genoeg gestraft is en spreekt een voorwaardelijke celstraf uit van 3 maanden en een vaarverbod van drie maanden. De officier van justitie is het daar niet mee eens en gaat in hoger beroep. Op 23 maart 1982, anderhalf jaar na het ongeluk, wordt de man alsnog tot een celstraf veroordeeld.

Een paar maanden later is de Adri weer in de vaart, dit tot verbijstering van de Dordtse bevolking. Niet al te lange tijd wordt het schip definitief uit de vaart gehaald. Een paar jaar later neemt de V.D.1 het veer Zwijndrecht-Dordrecht over.

 

 

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.