The stairs to the next overpass where the plane landed is still full of debris. Photographer: Unknown, National Archives / Anefo. License: Public Domain

ZEVENBERGEN - A Cityhopper NLM which was en route from Rotterdam to Eindhoven crashed near Moerdijk industrial estate. All seventeen passengers were killed. Perhaps the bad weather has played a role in the crash.

The device, an F28 Fellowship, of airline NLM, a subsidiary of KLM. The plane was around 17:05 hours left from airport Zestienhoven. Eight minutes later, radio contact was unexpected way. No distress call was issued.

According to eyewitnesses, there was a tornado in Moerdijk. They have seen that flew around there, it broke a wing and that the device then crashed.

"The unit then whirled, driven by the wind world, to the track to. And a huge fireball broke into millions of pieces. " (eyewitness, Vrije Volk, 08-10-1981 )

An employee of the nearby Tetra Pak BV stood a distance away.

"I saw a flash fire, which was followed by an explosion with an ascending mushroom as of an atomic bomb. It happened on one and a half kilometers of our company. " (eyewitness, Vrije Volk, 08-10-1981)

One of his colleagues was slightly closer to the crash site. After the hit, he ran to the phone, or what was left of it, but he saw no one who could be saved. A short time later, several motorists stood blankly and helplessly watch the burning remains of the plane.

The debris of the unit are spread over an area of 1 square kilometers. The broken wing was later found in the Moerdijk Port Red Vaart.

Large studies in Moerdijk, where the Fellowship of the NLM has crashed. Photographer: Unknown. National Archives / Anefo. License: Public Domain

casualties

were on board the aircraft four crew and thirteen passengers. The device would pick up some passengers in Eindhoven and then fly to Hamburg.

Among the passengers were also many businessmen. The accident took nine West Germans, two British and one American life. Besides the four Dutch crew there was also a passenger in Vlaardingen.

An eighteenth victim died on the ground. Het gaat om een brandweerman die een hartaanval kreeg.

Koerswijziging

Volgens de Rijksluchtvaartdienst was de piloot van het toestel op de hoogte van het slechte weer. Het toestel was daarom al uitgeweken in zuidelijke richting, om een stormgebied te ontwijken.

Toch hebben KLM-vliegers hun verbazing uitgesproken over het feit dat de piloot met een betrekkelijk klein toestel door dit slechte weer is gevlogen.

Bliksem

Een van de mogelijke rampscenario’s is dat het toestel door de bliksem is geraakt. Het toestel zou ‘al brandend’ de grond hebben geraakt. Meerdere ooggetuigen hebben verklaard dat ze een ‘vuurbal’ hebben gezien, voordat het toestel neerkwam.

Volgens de Vereniging voor Verkeersvliegers is het vrijwel uitgesloten dat de crash is veroorzaakt door blikseminslag. In de geschiedenis van de luchtvaart is namelijk sinds 1949 geen enkel geval bekend waarbij blikseminslag een rol heeft gespeeld bij een ongeluk. “De ramp in Brabant lijkt me eerder het gevolg van hevige turbulentie, waardoor enorme krachten op het toestel komen te staan”, aldus een woordvoerder.

Meer duidelijkheid moet komen uit de zwarte doos met alle vluchtgegevens, die door een jongeman in het rampgebied is gevonden.

De Fokker Fellowship F28 (1967). Photographer: Joost Evers, National Archives / Anefo. License: Public Domain

‘Zwarte bladzijde…’

NLM-directeur A.J. Leijer noemt het ongeluk met de City-hopper ‘een zwarte bladzijde in de nog jonge geschiedenis van de Nederlandse Luchtvaart Maatschappij’. De directeur laat weten dat ze een onderzoeksteam naar de rampplek heeft gestuurd.

In het team zitten specialisten van de NLM en de KLM. Ook de dienst Luchtvaart van de Rijkspolitie is een onderzoek gestart. “Ondanks de leeftijd van de captain (33 jaar) was het een prima vlieger”, zegt Leijer.

“Wat er gebeurd is is nog een raadsel. Wij zien voorlopig nog geen aanleiding om alle Fokker F28-toestellenaan de grond te houden. Of dat nodig is, zal het onderzoek moeten uitwijzen.” (A.J. Leijer, Telegraph, 08-10-1981)

Het ongeluk van vandaag is het eerste in de vijftienjarige geschiedenis van NLM. Het bedrijf is een dochteronderneming van de KLM en ging in 1966 van start met binnenlandse vluchten vanaf Rotterdam, Groningen, Enschede, Maastricht en Eindhoven. Een paar jaar later kwamen daar ook een paar buitenlandse bestemmingen bij zoals Hamburg


Hoe ging het verder?

De oorzaak van de vliegramp was overduidelijk het weer. In onweersbuien komen zogeheten microbursts voor. Dat zijn gebieden waarin in korte tijd heel zware krachten op het toestel worden losgelaten. Bij het ongeluk kwam omgerekend 6G (zes keer de zwaartekracht) te staan op de vleugel die afbrak.

Op vier slachtoffers na konden alle inzittenden geïdentificeerd worden. De lichamen werden eerst naar vliegbasis Woensdrecht gebracht. Die vier onbekenden zijn samen begraven in een graf in Amsterdam.

Op 6 oktober 1981 held a memorial ceremony in the King Church in Amsterdam for fourteen of the seventeen victims. It also included representatives of West Germany, the United States and England present.

Sinds 2007 There is a memorial plaque at the site of the disaster. At the unveiling were also present some firefighters, die in 1981 helped in the disaster.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.