DEN HAAG – Als eerste stad in Nederland heeft Den Haag nu een paardentram. De wagen rijdt voor The Dutch Tramway Company tussen Den Haag en Scheveningen.

De Paardentram is een initiatief van Cornelis Schoetens uit Den Haag. Hij had meerdere pogingen gedaan om een paardentram in Den Haag op te zetten, maar kreeg meerdere keren ‘nee’ te horen van de Haagse gemeenteraad. De laatste keer dat hij wel toestemming kreeg, was het Schoetens niet gelukt om de borgsom bij elkaar te krijgen.

De DTC is drie maanden geleden opgericht door Schoetens en wat investeerders. Vandaag reed de eerste paardentram door de stad. Het was vooral een uitje voor de investeerders.

“Vanaf de Parkstraat tot aan het Groot Stedelijk Badhuis te Scheveningen, waar de aandeelhouders der directie een dejeuner hebben aangeboden, bij gelegenheid der opening van de lijn.”

(Dagblad van Zuidholland en ’s Gravenhage, 24-06-1864)
De eerste Haagse paardetram, te weten het imperiaalrijtuig nr. 2 van de Dutch Tramway Company (1864-1867, route Kneuterdijk-Stedelijk Badhuis Scheveningen) op weg naar Scheveningen, langs de Scheveningseweg. Titelblad van de Tram-way March Galop, muziekstuk gecomponeerd door Louis. Met l.b. een gezicht op het Buitenhof (met toren Grote Kerk nog in de steigers -!-) en r.o. een gezicht langs de kust vanaf de kop van de Keizerstraat. Beeld: Haags gemeentearchief

In Scheveningen werd de paardentram opgewacht door een enthousiaste menigte. In het Badhuis werden meerdere speeches gegeven. De heren waren erg tevreden over de staat van het nieuwe vervoersmiddel.

“Iedereen, die de uitmuntende inrigting der rijtuigen van deze nieuwe onderneming en de daarvoor gebezigde paarden heeft gezien, sprak daarover een oordeel uit, dat voor het welslagen der onderneming geen twijfel meer overlaat.”

(Dagblad van Zuidholland en ’s Gravenhage, 24-06-1864)

Hoe ging het verder?

Twee dagen later, op 25 juni 1884, begon de paardentram echt met rijden. Eenmaand later volgde ook de tweeede lijn.

Dat ging niet geheel zonder problemen. Ondanks de lovende woorden van de directieleden en investeerders waren er wat technische problemen. Ook was er niet genoeg geld om de reparaties te voltooien.

Drie jaar later werd het bedrijf overgenomen door de Haagse Tramway Maatschappij. Later volgde de Société Anonyme des Tramways de La Haye, een Belgische opvolger. In 1887 volgde de Haagsche Tramweg Maatschappij, dat nu beter bekend is als de HTM.

fuentes:

Dagblad van Zuidholland en ‘s Gravenhage – 24-06-1864 – Laatste Berigten