BARENDRECHT – Bij een frontale botsing tussen twee goederentreinen bij Barendrecht, ter hoogte van de A15, is een machinist om het leven gekomen. De machinist van de andere trein raakte zwaargewond.

Het ongeluk was rond half elf. Beide treinen waren door nog onbekende oorzaak op hetzelfde spoor tussen Rotterdam en Dordrecht geraakt en kwamen frontaal met elkaar in botsing.

De machinist van een van de treinen heeft het ongeluk niet overleefd. De andere machinist is overgebracht naar het ziekenhuis. Volgens een woordvoerder van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond was de man aanspreekbaar.

(Dit artikel gaat verder onder deze video)

Ravage

Onder de A15 is een complete ravage ontstaan. De twee locomotieven zijn volledig in elkaar gedrukt. Van beide treinen zijn meerdere wagons ontspoord. De ene trein vervoerde containers. De andere trein ketels met brandbare stoffen. Ondanks de klap is er geen brand ontstaan. De treinen zijn van DB Schenker en ERS Railways.

Bijna raakte nog een derde trein betrokken bij het ongeluk. De machinist van de Beneluxtrein (passagierstrein) zag vonken op het spoor en maakte een noodstop. Daarmee werd voorkomen dat de trein met grote snelheid op meerdere brokstukken botste.

In deze trein raakte alleen wat mensen lichtgewond. Ook was er sprake van lichte schade. Er zaten 175 mensen in de trein.

De ravage op het spoor. Foto: Junta de seguridad

Gevolgen

Voor zover duidelijk is, is de brug over het spoor niet beschadigd geraakt. Sommige getuigen beweerden dat de A15 een paar centimeter omhoog kwam. Maar uit een eerste controle blijkt er niets mis te zijn met het viaduct.

Hoe lang het spoor afgesloten zal blijven is onduidelijk. Niet alleen zijn sommige sporen geblokkeerd, ook zijn sommige rails zijn ook beschadigd. Ook gaat het een moeilijke klus worden om de twee locomotieven onder het viaduct vandaan te krijgen.

(Dit artikel gaat verder onder deze advertentie)

Oorzaak

Over de oorzaak is nog niet bekend. Mogelijk heeft een van de treinen een rood sein genegeerd, maar dat wordt nog onderzocht. Meester Pieter van Vollenhoven kwam als voorzitter van de Onderzoeksraad zelf al even poolshoogte nemen bij de plaats van het ongeluk. Later vandaag komen er ook onderzoeken van de Inspectie Verkeer en Waterstaat en de politie.

Es la primera vez desde 2003 dat er mensen om het leven komen bij een treinongeluk. Toen kwamen bij Roermond een goederentrein en een stoptrein met elkaar in botsing. De machinist van de stoptrein overleefde de klap niet.


Hoe ging het verder?

Het zou nog dagen duren voordat het spoor tussen Rotterdam en Dordrecht weer vrij was voor het goederenvervoer. Een van de loc’s zat zo vast aan het spoor, dat ze losgebrand moesten worden. Er was uiteindelijk een Leonardtank (!) voor nodig om de twee locomotieven onder het spoor vandaan te krijgen.

Volgens de Onderzoeksraad had de machinist van de DB Schenkertrein hartproblemen. Bij zijn laatste keuring was dat wel opgemerkt, maar er is verder niks mee gedaan.

Tijdens de fatale rit raakte (zeer waarschijnlijk) de machinist onwel. Hij had al twee noodstops gemaakt, maar dat had de verkeersleiding niet gezien. Een eindje verderop reed de man door een rood sein. De trein van ERS Railways mocht wel doorrijden.

Het gebeurt regelmatig dat een trein door een rood sein rijdt. In 2010 was dat al 172 keer. Dat heeft in het eerste decennium van deze eeuw ook geleid tot 32 botsingen.

Er is een backupsysteem: ATB. Als een trein een rood sein negeert, treedt dit systeem in werking. Het grote probleem is dat het systeem niet werkt, als de trein langzamer rijdt dan 40 kilometer per uur. De trein die bij Barendrecht door rood reed, had een snelheid van 39 kilometer per uur.

Er is een nieuw Europees veiligheidssysteem gemaakt, maar dat is nog altijd niet in gebruik genomen. De Onderzoeksraad zag Barendrecht dan ook als aanleiding om de minister erop te wijzen dat dit nieuwe systeem in gebruik genomen moet worden.

Minister Eurlings belooft vervolgens om dat te doen, maar een jaar later is dat nog steeds niet gebeurd. Ook zijn dan nog niet alle treinen aangepast.

fuentes:

Junta de seguridad – Rapport treinongeluk Barendrecht

Wikipedia – Treinongeluk bij Barendrecht

Nu.nl – 26-09-2009 – Opruimen treinongeluk gaat nog dagen duren

autor: Dave Datema

publicado: 23-09-2019

número de pisos: 130

Hacer Comentario

Su dirección de correo electrónico no será publicada.

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.