01 juni 1879 – EERSTE PAARDENTRAM RIJDT IN ROTTERDAM

Rotterdam – Na Den Haag (1864), Amsterdam (1875) en Haarlem (1878) heeft ook Rotterdam eindelijk een paardentram. Twee heren uit de Betuwe hadden in 1878 de Rotterdamsche Trammaatschappij (RTM) opgericht, het begin van de huidige RET.

Op 1 juni 1879 (nog geen zeven maanden na de oprichting) werd de eerste lijn geopend, tussen de Jonker Fransstraat in Crooswijk naar de Gedempte Binnenrotte.

Enkele dagen later werd de lijn verlengd naar het Beursplein. De officiële opening was op 7 juni met een groot bal bij de remise aan de Isaac Huberstraat.

Paardentram bij de Noorderbrug (1896). Foto: Oud-Rotterdam010

De tweede lijn liet niet lang op zich wachten. Lijn twee liep van het Beursplein naar de Kievitslaan (Park). In het eerste jaar volgde zelfs nog een derde lijn, van het Beursplein via de Coolsingel naar het Stationsplein.

Een ritje met de paardentram kostte meestal tussen de 10 en 12,5 cent. Daarmee was het een vrij prijzig vervoersmiddel.

Bronnen: RET – Anderhalve eeuw Rotterdam en Openbaar Vervoer – Maurits van den Toorn

Oud-Rotterdam010

01 juni 2000 – LANGE RIJEN BIJ ROTTERDAMS ONTWERP OP EXPO 2000 IN DUITSLAND

Rotterdam – Het Rotterdamse ontwerp op de World Expo in Hannover trekt grote groepen bezoekers. Het gebouw van MVRDV had geen muren. Binnen stonden  bloemen, bomen, water en windmolens. Over het hele park gezien kwamen er veel minder bezoekers dan was begroot, maar dat lag niet aan het Nederlandse ontwerp.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.