ROTTERDAM – Met een hoop poeha, onduidelijkheid en zelfs een tikje chaos, mag Rotterdam zich vanaf vandaag zich eindelijk de grootste haven van de wereld noemen. Het streefde de haven van New York voorbij.

Voor de term ‘grootste haven van de wereldzijn meerdere definities mogelijk: gaat het om de hoeveelheid aan overgeslagen goederen, de oppervlakte van het haven gebied of het aantal schepen dat de haven bezoekt.

Vanmiddag, toen het 25.000ste schip van dit jaar binnen zou komen (een unicum), was het voor burgemeester Van Walsum van Rotterdam om alle schroom van zich af te schudden: Rotterdam is de grootste.

Langzaamste race aller tijden

Het was voor het eerst in de geschiedenis van de Rotterdamse haven dat de grens van 25.000 schepen werd verbroken.

Tegelijkertijd zorgde het record ook voor wat opmerkelijke problemen. Al final de la tarde, cuando el número mágico más cerca- y llegó más cerca, capas barcos que esperan en alta mar, sólo para calificar para el título.

"Entre tres y cuatro sólo había tres más, entre cuatro y cinco, pero dos. Er waren er toen nog twee nodig en de laatste zou de 25.000ste zijn. Frappant toeval op dat moment: dijo a la embarcación del práctico, sólo tenía un piloto disponible y que la otra nave, el número 25.000 tuvo que esperar a que un piloto del nuevo ser carreteras equipo ".

(Het Vrije Volk, 19-12-1962)

Un carguero británico estaba cansado de esperar, y luego entrar en el puerto. uno de 17:40.21 hora de mineral sueco olietaker Tosterö pasó la nave número 25.000 ese año, la estación oficial de informes en Hoek van Holland.

Alcalde Van Walsum Rotterdam puede señaló además que durante años era mucho más grande que el de Nueva York, Si se mira de una manera determinada. Nueva York también acusado del manejo de Nueva Jersey, mientras que las cifras de Rotterdam Schiedam, Vlaardingen y dejan de lado Dordrecht.

Zo was de overslag in 1961 in New York slechts 91 millón de toneladas, waar in Rotterdam 129 miljoen ton werd overgeslagen.

Este artículo continúa más abajo este anuncio



Felicitaties

Uit het hele land kwamen er vanmiddag gelukswensen en felicitaties binnen op het Rotterdamse stadhuis. De Amsterdamse burgemeester Van Hall was zelfs een van de eersten die een felicitatietelegram stuurde.

Ook vanuit andere havensteden is er gereageerd. Antwerpen liet weten blij te zijn, met het succes van Rotterdam. “We hebben altijd een vriendschappelijke verhouding gehad. Als het met de ene vriend goed gaat, kan de andere vriend dat toch alleen maar toejuichen?”, liet de wethouder van Havenzaken in Antwerpen weten.

Het stadsbestuur in Hamburg, een andere grote concurrent, was minder gecharmeerd. Het Vrije Volk: “Je krijgt op het Hamburgse stadhuis na lang aandringen een functionaris, die zegt de eerste burgemeester zeer nabij te staan en het enige antwoord luidt: “Nah, und?”


Hoe ging het verder?

Door de aanleg van de Maasvlakte kon de Rotterdamse haven doorgroeien. Er waren nog even plannen om van de Hoeksche Waard ook een havengebied te maken, maar dat ging niet door.

Tot en met 2004 kan Rotterdam zich ‘de grootste van de wereldnoemen. Die rol werd toen overgenomen door Shanghai. Inmiddels is Rotterdam afgezakt naar plek elf.

Lloyd’s top 100 – 2019

Een dag na de aankomst van de Töstero in de Rotterdamse haven, werd Kapitein Stig Ehrlander werd in het zonnetje gezet door het stadsbestuur. su reacción: "Estoy feliz, pero ahora estoy ocupado. Hermoso puerto de paso '.

Capitán Stig Ehrlander, el petrolero de mineral sueco Tosterö, Estado en los ciudadanos con una placa de cerámica de Delft a él dada de la ciudad de Rotterdam. Foto: ary Groeneveld, Stadsarchief Rotterdam