ROTTERDAM – De Kop van Zuid wordt de komende jaren fors onder handen genomen. Er komen wolkenkrabbers van meer dan 100 meter hoog en er komt een directe verbinding tussen de Wilhelminapier en het Willemsplein. Dat is te zien in de plannen die vanmorgen door de gemeente Rotterdam zijn gepresenteerd.

De plannen voor de Kop van Zuid zijn ontworpen door stedenbouwkundige Teun Koolhaas. Er komen meerdere gebouwen die de hemel in rijken, met meer dan honderd meter hoogte. Daar zitten kantoren bij, aan de rivierkant, en woontorens aan de Rijnhaven.

“Een brug verbindt het Willemsplein (waar nu nog de Spido zit) met de Wilhelminapier. … Er staan ettelijke plusminus 100 meter hoge gebouwen waar gewoond en gewerkt zal worden, terwijl een boulevard in het verlengde van de brug het overige deel van Rotterdam-Zuid rechtstreeks verbindt met de Coolsingel.”

(Het Vrije Volk, 03-06-1987)

 Ook komt er een drietal parken tussen het nieuwe gebied en de Peperklip, zodat er ook voldoende groen blijft ‘Op Zuid’.

Met de nieuwe brug, op papier de Coolsingelbrug genoemd, komt er een rechtstreekse verbinding van de Kop van Zuid naar de Coolsingel. Het moet letterlijk en figuurlijk Rotterdam-Zuid dichterbij het centrum brengen.

Promotiefilm Masterplan Kop van Zuid. Gemeente Rotterdam/Stadsarchief Rotterdam

Ten zuiden van de nieuwe brugverbinding moet ook plek komen voor een brede boulevard, de Coolsingel van Rotterdam-Zuid, als centrale verbinding door het nieuwe gebied. Langs deze boulevard moeten middelhoge en lage wooncomplexen komen.

Het plan omvat in totaal vijfduizend woningen. Daarnaast is er ook plek voor culturele en recreatieve functies.

Masterplan Kop van Zuid, Teun Koolhaas (1987)

Kosten

Voorlopig gaat het nog om een plan. Toch heeft de Nationale Investeringsbank, in opdracht van het Grondbedrijf Rotterdam, alvast een ‘haalbaarheidsonderzoek’ gedaan. Daaruit blijkt dat het plan zeker 1,2 miljard gulden gaat kosten.

Daarmee is het plan haalbaar, zeggen de onderzoekers, maar er zitten nog tal van haken en ogen aan. Een absolute voorwaarde om het plan te laten slagen is het doorgaan van de Coolsingelbrug. Die kosten worden nu ingeschat op 175 miljoen gulden.

Volgens Riek Bakker, directrice van Stadsontwikkeling Rotterdam, zijn de plannen ambitieus, maar hard nodig.

“Als we de zaak niet nu op orde krijgen, krijgen hem nooit meer op orde. … Feijenoord is voor een groot deel gerenoveerd. Nu beginnen de werkzaamheden aan de spoortunnel. Wil het geheel daar niet opnieuw verpauperen, wil je niet met de derde generatie werklozen in een stadsverniewingsgebied blijven rondtobben, dan moet je het gebied uit het slop halen“

(Riek Bakker, Het Vrije Volk 03-06-1987)


Hoe ging het verder?

Het plan voor de Kop van Zuid werd in 1987 voor het eerst gepresenteerd, maar eigenlijk is het nog maar een paar jaar af. Met de bouw van De Rotterdam (2013), het grootste kantoorgebouw van Nederland, lijken de grootste onderdelen van het plan afgerond.

Is het plan geworden zoals Koolhaas voor ogen had? Grotendeels: ja. Er is een mix ontstaan van woningbouw en kantoorgebouwen (vooral rondom het Wilhelminaplein). De Erasmusbrug, dus niet de Coolsingelbrug, is een belangrijke schakel tussen de Coolsingel en Rotterdam-Zuid geworden.

Is het plan binnen de kosten gebleven? Dat is moeilijk in te schatten. De Erasmusbrug viel in ieder geval al bijna 200 miljoen gulden duurder uit dan verwacht. Het ontwerp van Ben van Berkel kostte 365 miljoen gulden (165 miljoen euro). Hoe het met de kosten voor andere onderdelen van het project zit is niet bekend.

Bronnen:

Het Vrije Volk – 03-06-1987 – Klein Manhattan op Zuid

NRC Handelsblad – 03-06-1987 – Ambitieus plan voor Kop van Zuid

Auteur: Dave Datema

Gepubliceerd op: 03-06-2020

Verhaalnummer: