SPIJKENISSE – Het werd een hoofdpijndossier voor de Explosieven Opruimingsdienst (EOD), die V-1 uit de Tweede Wereldoorlog, onder de grond bij Spijkenisse. Ook vandaag is het niet gelukt om de bom in zijn geheel onschadelijk te maken. Het is wel veilig genoeg om de bom van rond de duizend kilo morgen bij Stellendam in zee te dumpen, zo liet de EOD weten.

Keer op keer liep de EOD weer tegen nieuwe problemen op. Nadat de bom begin deze maand ontdekt werd in een weiland op de plek waar de nieuwbouwwijk De Akkers moet komen, werd begonnen met het graven van een put, rondom de bom. Maar dat graven was bijzonder lastig. Elke keer liep de put vol met water.

De V1-bom in Spijkenisse en medewerkers van de EOD. Foto: Marcel Antonisse, Nationaal Archief/Anefo

De klus werd ook een week uitgesteld, omdat er meer tijd nodig was om het voor te bereiden. Normaal gesproken heeft EOD voor een ontmanteling een week nodig. In Spijkenisse ging het om ruim twee weken. “En daarbij maakt de vaste ploeg in Spijkenisse soms dagen van 6 uur ’s ochtends tot laat in de avond”, zei Majoor Busscher van de EOD eerder tegen het AD.

In totaal heeft een grondbedrijf tweeduizend kuub aarde moeten verplaatsen. De put had uiteindelijk een doorsnede van 24 meter en was 18 meter diep. Vijf pompen moesten voorkomen dat de put opnieuw zou vollopen.

“Het hele waterhuishouden in de polder is nu wel van streek”, liet aannemer Monshouwer aan Het Vrije Volk weten.

“We waren bang voor instortingen tijdens het werk. De randen van het gat brokkelden wel tijdens de demontage-periode onrustbarend snel af. Heel moedig en knap van die vijf mensen van de EOD, wat ze daar deden.”

(Het Vrije Volk, 30-05-1980)
De bouwput waar de V1-bom in lag in Spijkenisse. Foto: Marcel Antonisse, Nationaal Archief/Anefo

De complimenten gingen naar Majoor Busscher, de teamleider van de EOD. “We zijn blij dat de klus geklaard is”, liet hij aan Het Vrije Volk weten. Volgens was de opdracht op papier simpel, omdat er slechts drie verschillende typen V-1-bommen zijn.

Maar de werkomstandigheden, met het steeds opkomende water, maakte het niet makkelijk. “Een van de ontstekingen hebben we kunnen verwijderen”, is de uitleg van Busscher. “De resterende twee hebben we moeten blokkeren door stevig in te pakken. We konden gezien de werkomstandigheden niet anders.”

In de raket zit nog 935 kilo springstof. Een mengsel van water en kerosine is uit de raket gehaald.

Dit artikel gaat verder onder deze advertentie



Ontruiming

Tijdens de ontmanteling (tussen 09:30 en 13:30) moesten de mensen binnen een straal van 1200 meter hun huis verlaten. Van de 31 gezinnen in die directe omgeving, hoefde slechts één gezin door de politie ‘enigszins geholpen’ te worden.

In Het Vrije Volk beschreef burgemeester Cees de Groen van Spijkenisse de reactie van de bevolking ‘voorbeeldig en laconiek’. “Wij hebben tijdens deze spannende dagen een geweldige saamhorigheid onder de bewoners kunnen constateren.”

Dit najaar staat er weer een ontmanteling gepland op Voorne-Putten, maar dan in Hekelingen.

Het staartstuk van de V1-bom bij Spijkenisse. Foto: Marcel Antonisse, Nationaal Archief/Anefo

De V-1-bommen werden door de Duitsers ingezet in de Tweede Wereldoorlog. De bommen hadden een raketmotor en waren de eerste onbemande straalvliegtuigen. Sommige V-1-bommen werden gelanceerd vanuit Puttershoek Pernis. Deze bom komt waarschijnlijk uit Pernis.

Regelmatig kwamen de V-1-bommen terecht op plekken waar ze niet hoorden te komen. Maar sommigen explodeerden niet, zoals dit exemplaar bij Spijkenisse.


Bronnen:

Trouw – 09-05-1980 – Vermoedelijk V-1 in Spijkenisse ontdekt

Algemeen Dagblad – 20-05-1980 – V-1 Bomvol springstof

Algemeen Dagblad – 23-05-1980 – De lastigste V-1

Het Vrije Volk – 29-05-1980 – Demonteren V1 gestart

Nederlands Dagblad – 29-05-1980 – Bom vandaag gedemonteerd

Het Vrije Volk – 30-05-1980 – Deze V-1 zal ons nog lang heugen

Het Parool – 30-05-1980 – V-1 Spijkenisse wordt in zee gedumpt

Auteur: Dave Datema

Gepubliceerd op: 28-05-2020

Verhaalnummer: