DORDRECHT – Door de aanhoudende kou van de afgelopen weken is de Oude Maas bij Dordrecht volledig dichtgevroren. Omdat het veer tussen Dordrecht en Zwijndrecht noodgedwongen niet meer vaart, is er een rijweg over het ijs gemaakt.  

Het is voor het eerst sinds 1916 dat er een pad over het ijs is gemaakt. Pontonniers hebben aan beide kanten van de rivier bruggen geslagen voor het op- en afrijden van het ijs.

De afgelopen dagen zorgde de stormachtige oostenwind ervoor dat de temperaturen verder daalden. In De Bilt werd een temperatuur gemeten van -17 graden. Dat is geen record, maar dit soort temperaturen zijn wel erg zeldzaam.

Dat de rivier is dichtgevroren komt niet als een verrassing. De afgelopen dagen kwam er steeds meer drijfijs in de rivier te liggen. En ondanks alle pogingen kwam er steeds minder beweging in het ijs te zitten.

Dit artikel gaat verder onder deze advertentie



Vast op het ijs

De afgelopen dagen waren er al meerdere problemen met het drijfijs. De vaste veerpont moest zaterdag vervangen worden door sleepboot ‘Dagmar’ van de firma Noels, omdat het veer niet door het ijs kon komen.

Later die dag sloeg het noodlot toe, toen ook de Dagmar vast kwam te zitten. Het drijfijs had ervoor gezorgd dat de schroef van het schip was stukgeslagen. Ondanks de hulp van twee andere sleepboten, bleek dat de Dagmar, met veertig mensen aan boord, muurvast zat.

Veerdienst I zit vast in het ijs en wordt door sleepboot Dagmar vlotgetrokken. Later kwam de sleepboot ook zelf vast te zitten. Foto: G.M.Brugman, Regionaal Archief Drechtsteden

De mensen zijn vervolgens overgestapt op de Hollandia en naar de kant gebracht. Daar bleek dat drie mensen de overstap niet hadden gemaakt. Het waren passagiers die naar de machinekamer waren gegaan, omdat het daar warmer was. Ze hadden niet door dat de rest van de passagiers van boord was gegaan.

Het was voor de sleepboten niet meer mogelijk om nog een keer naar de Dagmar te varen, zodat de drie mannen noodgedwongen de nacht op het schip door te brengen. Pas zondagmiddag kon de Dagmar worden vlotgetrokken. Het schip is, met de drie opvarenden, naar de Nieuwe Haven in Dordrecht gebracht.

Wachten

Toen zaterdagavond duidelijk werd dat de veerdienst niet langer mogelijk was, stonden er aan de Dordtse kant ongeveer honderd mensen te wachten om de reis naar Zwijndrecht te maken. Er werd nog even gekeken of de mensen over de spoorbrug mochten lopen, maar dat werd – ondanks de uitzonderlijke situatie – nog steeds verboden.

Veel mensen hebben de nacht in de kou moeten doorbrengen of in het wachtlokaal bij het Veerplein. Pas in de vroege ochtend mochten de mensen over de spoorbrug terug naar Zwijndrecht.

Andere delen van het land

In een groot deel van het land is het scheepvaartverkeer nagenoeg stil komen te liggen. In Rotterdam zijn de Parkhaven en de Waalhaven niet meer te bereiken. Op meeste plekken varen de veerdiensten nog wel.

Een vervelende bijkomstigheid van de stevige kou is dat de kachels flink worden opgestookt, met alle gevolgen van dien. De brandweer had de handen vol aan de vele grote en kleine branden van het afgelopen weekend. Zo ging in Amsterdam een theater in vlammen op. In Gouda brandde een werkplaats van de brandweer uit.


Hoe ging het verder?

Van 11 tot en met 22 februari trokken er ongeveer 700 wagens per dag over het ijs. Dat waren niet allemaal auto’s, want er zaten ook paard-en-wagens bij.

De kou hield nog wel even aan. En na nog eens een week met extreme kou werden bijzondere maatregelen genomen. Zo werd een poging gedaan om het ijs op te blazen met explosieven, maar zonder resultaat.

Bronnen:

Regionaal Streekarchief Dordrecht

Haagsche Courant – 12-02-1929 – Toenemde stagnatie in het verkeer

Auteur: Dave Datema

Verhaalnummer: 83

Gepubliceerd op: 10-02-2019