HEINENOORD/BARENDRECHT – Met een oldtimer opende minister Bakker vanmiddag de spiksplinternieuwe Heinenoordtunnel bij het gelijknamige dorpje. Daarmee is het laatste fileknelpunt tussen Rotterdam en Vlissingen, de Deltaroute, verdwenen. De sloop van de oude hefbrug bij Barendrecht, een bron van ergernis voor veel automobilisten, is vandaag ook meteen begonnen.

Het contrast had vandaag haast niet groter kunnen zijn. Minister Bakker van Economische Zaken op de achterbank van de oude Franse Brasier, die daarmee de hypermoderne tunnel opende. De wagen reed, aan Barendrechtse zijde, door het lint heen, wat de opening toch weer een bijzonder tintje gaf.

Minister drs. J.A. Bakker opent de Heinenoord-tunnel onder de Oude Maas bij Barendrecht. Foto: Nationaal Archief/Anefo

Bakker werd in de tunnel opgewacht door burgemeester Gerrit van Hofwegen. Samen liepen ze door de tunnel, naar de Hoeksche Waard.

Voor Van Hofwegen was het niet de eerste keer dat hij door de tunnel liep. Eind vorig jaar maakte hij al de wandeling met zijn collega Groeneweg van de gemeente Heinenoord. Vorige maand werd de tunnel ook even opengesteld voor nieuwsgierige wandelaars. Zeker duizend wandelaars maakten gebruik van de mogelijkheid om de tunnel van binnen te bekijken.

Polygoon-journaal 1969 – 32. Bron: Open Beelden (Licentie: CC0)

Probleemgeval

Nadat eerder al de Haringvlietbrug (1964), de Grevelingendam (1965) en de Zeelandbrug (1965) geopend waren, was de oude hefbrug bij Barendrecht het enige probleemgeval van de Deltaroute tussen Rotterdam en Vlissingen.

De hefbrug (bouwjaar 1888) lag zo dicht boven het water dat het voor elk schip omhoog moest. Daarnaast was de weg maar één rijbaan breed, zodat het ook als er geen scheepvaartverkeer was, er filevorming ontstond.

Verkeersdrukte bij brug Barendrecht. Foto: Eric Koch, Nationaal Archief/Anefo

Vaak stond het vast op de Barendrechtseweg in de Hoeksche Waard en op de Achterzeedijk in Barendrecht. Maar dankzij de nieuwe tunnel is men nu in vijf minuten van Rotterdam in de Hoeksche Waard.

Nu de Deltaroute helemaal voltooid is, hoeft het verkeer niet meer om te rijden langs Dordrecht en door Brabant. De hele route levert een tijdwinst op van een half uur tot drie kwartier. Wel moet er tol betaald worden: voor de Haringvlietbrug (fl. 2.50) en de Zeelandbrug (fl. 3,-) .

Polygoon-journaal 1969 – 32. Bron: Open Beelden (Licentie: CC0)

Bouw

De nieuwe tunnel heeft 58 miljoen gulden gekost. De bouw begon in 1966. Voor het project werd vlakbij dok in de Oude Maas gebouwd, dat ondanks dat het project afgerond is blijft liggen.

De nieuwe tunnel heeft in beide richtingen twee rijstroken voor het autoverkeer. Daarnaast is er een speciale baan voor tractoren, fietsers en wandelaars. Op die manier kunnen boeren uit de Hoeksche Waard nog steeds hun goederen afleveren bij de veiling in Barendrecht.

Voor fietsers en voetgangers is er een lift ingebouwd in de tunnel.

De capaciteit van de tunnel is 30.000 voertuigen per dag. De verwachting is dat dit aantal voorlopig niet bereikt gaat worden.

Dit artikel gaat verder onder deze advertentie



Drukte

De missie van de Heinenoordtunnel om de drukte rond de oeververbinding weg te nemen was op de eerste dag wel mislukt. Door het grote aantal belangstellenden (met auto) liep het verkeer aan beide kanten van de tunnel helemaal vast.

Daarbij kwamen enkele vrachtwagens in de fietstunnel terecht, wat niet de bedoeling was. Door snel wat wegwijzers te plaatsen werd dat probleem verholpen.

Het eerste ongeluk was ook al binnen een paar uur een feit. Een meisje van zeven reed op haar fietste snel de tunnel in en ging onderuit. Ze liep hoofdletsel op.

Pas in de avonduren werd het weer wat rustiger rondom de tunnel.

Minister Bakker en het gezelschap komen uit de tunnel gelopen. Foto: Joop Bakker, Nationaal Archief/Anefo

Sloop

De drukte rondom de nieuwe tunnel stond in schril contrast met de rust rondom de oude Barendrechtse brug. Het enige wat daar nog te horen was, was het geluid van de gasbranders de slopers. Morgen gaat het eerste tussendeel van de brug er al uit, schrijft Het Vrije Volk.

Het tussendeel wordt dan bij hoog water met een drijvende bak van zijn plek gehaald en overgebracht naar firma Rijsdijk in Zwijndrecht. Volgende week wordt de andere overspanning weggehaald. Daarna zijn het hefgedeelte en de heftorens aan de beurt.

Als alles goed verloopt zijn van de brug over twee maanden alleen nog maar de twee tolpoortjes over.


Hoe ging het verder?

De tolpoortjes bij de oude Barendrechtse brug staan er nog steeds. Ze zijn recentelijk opgeknapt en dus in prima staat.

De opening van de tunnel was zelfs in het buitenland nieuwswaardig. In het Britse bioscoopjournaal was er aandacht voor de opening.

De tunnel zelf bleek snel bijzonder populair voor het verkeer. In 1970 rijden er per dag nog zo’n 18.500 voertuigen door de tunnel . Twee jaar later zijn dat er al 25.000.

In 1973 wordt de grens van 30.000 behaald en in 1980 zijn het er 50.000 per dag.

Het zorgt ervoor dat de Heinenoordtunnel een nieuw knelpunt wordt met veel files. In 1991 wordt daarom de oostbuis van de tunnel verbouwd. De speciale baan voor langzaam verkeer moet er dan aan geloven en verdwijnt. De ochtendspits (richting Rotterdam) is daarmee verdwenen.

Maar het is geen definitieve oplossing, want zeker in de avonduren staan er lange files van het Vaanplein tot aan de tunnel. Daardoor komt ook het verkeer op de A15 vast te staan.

Al in de jaren ’80 wordt daarom een plan gemaakt voor een tweede Heinenoordtunnel. Die tunnel is dan speciaal voor het langzaam verkeer, zodat ook in zuidelijke richting de tunnel daar de speciale baan kan verdwijnen.

Het duurt tot 1997 voordat de bouw van de Tweede Heinenoordtunnel kan beginnen. Het is wel een bijzonderheid, want de tunnel is de eerste geboorde tunnel van Nederland. Een speciale boor vordert elke dag tien meter tussen Barendrecht en Heinenoord. Aan de andere kant wordt de boor omgebouwd en wordt ook aan de andere kant van de tunnel een speciale buis voor langzaam verkeer geboord.

De ervaring die bij deze klus wordt opgedaan wordt later ook gebruikt bij de Botlekspoortunnel en de Noord-Zuidlijn in Amsterdam.

Op 16 september 1999 opent kroonprins Willem-Alexander de tweede Heinenoordtunnel.

De sloop van de tunnel was inderdaad in een paar maanden afgerond. Beelden daarvan zijn onlangs bewerkt door Bas Romeijn:

Bronnen:

RTV Rijnmond – 19-08-2015 – Vergeten Verhalen: de aanleg van de Heinenoordtunnel

Indebuurt – 18-08-2018 – Toen in de Hoeksche Waard: bijna 50 jaar oude Heinenoordtunnel heeft al veel meegemaakt

Het Vrije Volk – 23-07-1969 – De Deltaroute is af

Auteur: Dave Datema

Gepubliceerd op: 21-07-2019

Verhaalnummer: 233

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *