ROTTERDAM – In de vroege morgen is vandaag voor het eerst een trein gereden over de nieuwe Koningshavenbrug, in de volksmond ook wel ‘De Hef’ genoemd.

De machinist vond –ondanks het zeer vroege tijdstip – het een prima reden om zijn stoomfluit eens flink te laten horen.

“In den afgeloopen nacht te 05.07 uur is zij door een Jumbo-locomotief, die met een tender 100 ton weegt voor het eerst in gebruik genomen, terwijl de machinist de stoomfluit liet juichen, een triomfantelijke kreet, beantwoord door de stoomfluiten der drijvende bokken die ternauwernood vier uren vroeger de oude draaibrug van haar spul hadden gelicht”

(Maasbode, 31-10-1927)
Koninginnebrug + Hefbrug (officiële naam Koningshavenbrug) gezien vanaf de Stieltjesstraat. Foto: Stadsarchief Rotterdam

Aan de brug is tientallen jaren gewerkt. In 1867 werd begonnen met de bouw van de spoorlijn die Rotterdam en Dordrecht verbindt.

Eerst lag er een draaibrug, maar al snel kwamen er plannen om die te vervangen voor de huidige hefbrug.

Gezicht op de smalle draaibrug (Koninginnebrug) bij de Koningshaven, uit het noorden. Op de achtergrond het Stieltjesplein met RK Kerk en Nassaukade. Gemaakt in de jaren ’20. Afbeelding: Stadsarchief Rotterdam

De draaibrug maakte het namelijk onmogelijk voor grote zeeschepen om verder de haven in te komen.

(Dit artikel gaat verder onder deze advertentie)



Uitstel

Bezuinigingen zorgden ervoor dat het plan van ir. Joosting voorlopig in de ijskast werd gezet.

Daar kwam verandering in toen in november 1918 een Duits stoomschip de brug ramde. De brug belandde op z’n kant in het water. Het duurde een week voordat de schade weer verholpen is.

Het was wel een teken aan de overheid dat de brug eigenlijk vervangen moest worden. Pas in 1924 wordt besloten om alsnog de hefbrug te bouwen.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.