CAPELLE AAN DEN IJSSEL – Met een druk op de knop heeft minister Witte van Verkeer en Waterstaat vanmiddag het eerste deel van de Deltawerken in gebruik genomen; de Hollandse IJsselkering. Daarbij is ook de naastgelegen Algerabrug geopend. Daardoor is het voor het eerst ook mogelijk om vanuit de Krimpenerwaard per brug in Rotterdam te komen.

De publieke belangstelling voor de ingebruikname van de brug en de Hollandse IJsselkering was overweldigend. De stond vooral aan de Krimpense kant helemaal vol, toen minister Witte de aanwezigen toesprak.

Stormvloedkering in aanbouw, oktober 1957. Foto: Herbert Behrens, Nationaal Archief/Anefo

Aan de brug is vijf jaar gewerkt. Al begin 1954, nog geen jaar na de watersnoodramp die bijna tweeduizend mensen het leven kostte, begon men met de kering die het laagland tussen Rotterdam, Amsterdam en Den Haag moet beschermen. De kering is 80 meter lang en weegt 620 ton.

In mei van dit jaar werd de brug al even getest. Toen kwam ook koningin Juliana even een kijkje nemen. Vandaag is het eerste deel van de Deltawerken helemaal afgerond.

Vernoemd

De bijbehorende brug is vernoemd naar de deze maand opgestapte minister Algera. De minister was grotendeels verantwoordelijk voor de totstandkoming van de Deltawet, maar moest terugtreden vanwege gezondheidsredenen. Hij was wel bij de opening van de brug aanwezig.

Minister Witte drukt op knop waarmee de Stormvloedkering in dienst gesteld wordt. Foto: Harry Pot, Nationaal Archief/Anefo

Commissaris van de Koninginin Klaasesz richtte zicht nog tot de minister tijdens een toespraak.

“In uw persoon willen wij vandaag de grote prestaties eren, die hier zijn verricht. Het provinciaal bestuur had naar een korte naam voor deze brug gezocht. Iedereen was ervan overtuigd, dat in de toekomst niet meer gesproken kon worden over de ‘vaste oververbinding bij de stormvloedkering van Krimpen aan de IJssel.” (Commissaris vd Koning Klaasesz, Trouw, 23-10-1958)

Dat de tijdelijke minister Witte nog even moet wennen aan de ceremoniële handelingen bleek vrij snel daarna. Nadat fotografen verzochten om nog een keer op de knop van de stuwwand te drukken, voor een reservefoto, drukte de minister op een verkeerde knop. Daardoor ging het brugdeel van de Algerabrug naar beneden. Machinisten in de machinekamer konden door handmatig ingrijpen de fout van de minister goedmaken.

Brug

Korte tijd later werd ook de Algerabrug officieel geopend. Nadat een muziekkorps en tal van bussen met hoogwaardigheidsbekleders de brug gepasseerd waren, mochten ook andere geïnteresseerden gebruik maken van de brug.

De hele middag heeft het verkeer rondom de nieuwe brug muurvast gestaan. De gratis pendeldienst van Krimpen aan den IJssel naar Rotterdam Centraal, waar honderden mensen zich voor hadden aangemeld, kon nauwelijks door het drukke verkeer komen.

Passagiers in de bus waren uitgelaten over de tijdwinst die de nieuwe brug hen nu biedt. Tot vandaag moesten mensen met de veerpont naar de overkant. Sommigen spraken over een half uur tot drie kwartier tijdwinst. Ook is de nieuwe route een stuk goedkoper, zei een ander.

“De heren Van der Pauw (timmerman) en Hol (bloemist) werken in Rotterdam. Vroeger moesten zij om in Rotterdam te komen eerst met de bus naar Gouda reizen. Dat duurde drie kwartier. In diezelfde tijd rijden zij nu rechtstreeks naar de Maasstad. De heer Hol ziet nóg een voordeel: “Het is elf gulden per maand goedkoper” (Het Vrije Volk, 23-10-1958)

De Stormvloedkering een paar jaar geleden vlak na het begin van de bouw. Foto: Beeldbank Rijkswaterstaat. Fotograaf: Ton van Sluis.

Afscheid

De ingebruikname van de nieuwe oeververbinding, betekende ook het afscheid van diezelfde veerdienst. Vanmiddag werd veerman Jan van der Ruit nog één keer in het zonnetje gezet. Zijn zevenjarige kleindochter Connie kwam met een boeket van 75 rozen, voor elk jaar dat de familie Van der Ruit verantwoordelijk was voor de veerpont.

Ook veel vaste gebruikers van de verbinding (sommigen zelfs al langer dan 40 jaar!) waren naar de laatste overtocht gekomen. Aan de kant stonden meerdere werklui de veerman op te wachten. Ze hadden de afgelopen jaren veel gebruik gemaakt van het veer en wisten dus dat hun werd het einde van zijn carrière zou betekenen.

Toch was Van der Ruit (71) er niet rouwig onder. Het was tijd voor zijn pensioen, vertelde hij aan Het Vrije Volk. Daarnaast had hij zo’n uitbundig afscheid niet verwacht.

“Ik had nooit gedacht, dat het zo zou worden. Als je vaak met mopperend publiek te maken hebt, dan verwacht je dit helemaal niet” (veerman Jan van der Ruit, 23-10-1958, Het Vrije Volk )


Hoe ging het verder?

Nou, de brug staat er nog steeds. In de jaren ’70 is de grote stuwwand nog vervangen. Dat was overigens een fikse operatie.

In september 2018 werd de Hollandse IJsselkering een Rijksmonument.

Auteur: Dave Datema

Gepubliceerd op: 23-10-2018

Verhaalnummer: 99

Bronnen:

Volkskrant – 23-10-1958 – “Stop in Hollandse IJsel onder gejuich beproefd”

Algemeen Handelsblad – 23-10-1958 – “STORMVLOED DEUR IN WERKING GESTELD”.

Gereformeerd Dagblad – 23-10-1958 – “Min. Witte stelde stormvloedkering in gebruik”

Trouw – 23-10-1958 – Krimpenerwaard uit isolement

Het Vrije Volk – 23-10-1958 – “Jan v. d Ruit is nu veerman af”.

 

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.