MAASSLUIS/SKIKDA – Bij een ramp met de Nedlloyd-chemicaliëntanker Maassluis zijn voor de kust van Algerije zeker 27 mensen om het leven gekomen. Onder de slachtoffer zijn dertien Nederlanders en veertien Indonesiërs, heeft directeur G. H. O. van Maanen van de Rotterdamse rederij bevestigd.

Het ongeluk gebeurde voor de kust van de Algerijnse havenstad Skikda. Het schip sloeg in een storm tegen een pier en zonk. Van de opvarenden zijn er slechts twee gered.

Het schip met een laadvermogen van 25.000 ton lag leeg net buiten de haven en zou later vandaag geladen worden. Door de storm sloeg het schip los. Tijdens het laatste radiocontact, vannacht rond half drie, meldde de bemanning dat het zou proberen om van boord te gaan.

Volgens Van Maanen stond de storm recht op de Algerijnse kust. “Dan wordt een schip op en neer gesmakt. De ankerkettingen lijken dan elastiekjes”, zei Van Maanen vandaag tegen NRC Handelsblad.

De directeur vermoedt dat de ankerkettingen zijn gebroken, maar dit moet nog door onderzoek worden bevestigd. De kapitein heeft de motoren nog gestart, maar omdat er geen lading aan boord was, had dat waarschijnlijk weinig effect.

Alleen twee (Indonesische) bemanningsleden zijn erin geslaagd om in veiligheid te komen, door van boord te springen en zwemmend de kade te bereiken.

Door de storm werd het schip op de pier geslagen. Vervolgens is het schip in stukken gescheurd en gezonken. Door de storm was het niet mogelijk om de opvarenden te redden. Een ander schip, op 38 kilometer afstand, luisterde mee op de radio, maar durfde de Maassluis niet te naderen.

De Algerijnse hulpdiensten hebben inmiddels alle hoop opgegeven dat de 27 opvarenden nog gered kunnen worden. Het schip is in tweeën gebroken en beide delen zijn volledig onder het water verdwenen.

Een bergingsteam van Nedlloyd is vanmorgen van Rotterdam naar Algerije gevlogen, samen met twee mensen van bergingsbedrijf Smit. Het weer is nog zo slecht dat men nog steeds niet bij de resten van het schip kan.


Hoe ging het verder?

Er kwam een onderzoek van de Raad voor de Scheepvaart. Die stelde vast dat de Maassluis nooit op deze plek had mogen liggen, zo vlak bij de pier.

“Gezien de weersomstandigheden was een verblijf daar hoogstens voor enkele uren gerechtvaardigd”. Er was ruimschoot gewaarschuwd voor de aankomende storm.

Ook stelde de raad dat het anker aan stuurboord te weinig ruimte had gekregen. Ook had het anker aan bakboord ‘uitgebracht’ moeten worden, want daar zou voldoende tijd voor zijn geweest.

In de Grote Kerk van Maassluis is later ee

Bronnen:

Volkskrant – 16-02-1989 – Ramp met Nederlands tankschip kost aan 27 mensen het leven

NRC Handelsblad – 16-02-1989 – Tanker zinkt in storm: 27 opvarenden dood

De Telegraaf – 16-02-1989 – Nedlloyd-schip zinkt bij Algerije: 27 doden

Auteur: Dave Datema

Gepubliceerd op: 15 februari 2019

Verhaalnummer: 84

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.