Hoek van Holland – In een storm is vanmorgen het stoomschip Holland van de NSM (Nederlandse Stoomboot Maatschappij) vergaan. Er zijn zeker zeventien mensen omgekomen. Zeven mensen zijn gered. Een van hen is de kapitein van het schip. 

Het schip vertrok gisteravond rond 18:00 uur vanuit Londen richting Rotterdam. Aan boord waren vier passagiers, zeventien personeelsleden en een lading, bestaande uit benzine en carbolzuur. 

Storm

Het schip had een ervaren loods aan boord. In de loop van de nacht kwam het schip in de noordwesterstorm terecht. Kapitein Van der Poll besloot om snelheid te minderen, zodat het schip in het daglicht de Nieuwe Waterweg kon binnenvaren. 

De bemanning moest alles in het werk stellen om het schip op de juiste koers te houden. Dat ging goed, tot in de loop van de nacht de stuurketting brak. Daardoor werd het schip stuurloos. 

Het schip werd richting de Noorderpier bij Hoek van Holland gestuwd. Niet veel later werd het stoomschip door de golven op de pier gekwakt. 

In stukken

De klap was zo hard dat de complete brug verwoest werd. Kapitein Van der Poll, de loods en een derde bemanningslid werden op het dek gesmeten. Twee bemanningsleden probeerden op de lichtmast op de pier te springen, maar die werd door het schip stukgeslagen. Een van de bemanningsleden kon terug aan boord komen, terwijl de stuurman in de golven verdween. 

Door de klap brak het schip in tweeën. Het achterste deel zonk nog geen tien minuten nadat het schip op de Noorderpier knalde. In dat deel zaten de mensen van de machinekamer. Op het voorste deel werden de kapitein, de vier passagiers en de machinist overboord geslagen. De kapitein wist zich vast te grijpen aan een waterketel en later aan een deur. Hij werd later gered. Zes anderen waren in een mast geklommen en klemden zich vast.

Dit artikel gaat verder onder deze advertentie

Reddingsoperatie

Enkele kilometers verderop kreeg men bij de reddingsmaatschappij niets mee van wat er zich afspeelde. Vanwege de storm was de motor van de reddingsboot ‘President van Heel’ standby en klaar om op elk moment te vertrekken. 

Toen het licht van de Noorderpier was verdwenen, omdat het schip er tegenaan was gekomen, schonk men daar nog geen aandacht aan. Toen het wat lichter werd, zagen ze echter twee masten boven het wateroppervlak uitkomen. 

Rond half acht ging de stoomreddingsboot op weg naar de kop van de Noorderpier. Ondanks de storm kon de bemanning die al enige tijd in de mast zat, aan boord van de reddingsboot gehaald worden. 

“De eerste kwam langs die tros aan boord. De tweede kwam op dezelfde manier over. De derde ook maar deze zakte met de tros onder water en moest loslaten. Hij werd met een haak binnenboord gehaald. De vierde kwam langs de tros die toen brak maar hij kwam ook goed aan boord. De vijfde man werd een lijn toegegooid. Hij bond zich eraan vast waarna hij door het water aan boord werd getrokken. Ook de zesde man werd op dezelfde wijze aan boord gehaald. Maar deze, een jongen, was bijna verdronken voor hij aan boord was.“

(Historische Vereniging HvH – De ramp met het ss. Holland)

De hele reddingsoperatie heeft ongeveer twee uur geduurd. 

Later werd ook kapitein Van der Poll bewusteloos het seinwachtershuisje binnengedragen. Twee opgeroepen artsen uit ‘s-Gravenzande hebben de drenkelingen op temperatuur gebracht. Later op de dag zijn ze naar Rotterdam gebracht.


Hoe ging het verder: 

Uiteindelijk komt het dodental uit op zeventien. Onder de vier passagiers was ook een kind. 

Vlak voordat men door had dat het ss. Holland in de problemen was gekomen, kwam het ss. Berlin de haven binnenvaren. Dat schip kwam zes jaar later onder vrijwel dezelfde omstandigheden aan haar einde. Ook toen botste het schip in een storm op de Noorderpier. Er kwamen 126 mensen om het leven. 

Bronnen: 

29-01-1901 – Rotterdamsch Nieuwsblad

30-01-1901 – Delftsche Courant

Historisch Hoek van Holland – De ramp met het ss. Holland