ROTTERDAM/VLAARDINGEN – In Nederland is een wasmiddelenoorlog gaande. Fabrikant Proctor and Gamble begon vanmorgen met een keiharde aanval op concurrent Unilever, door te beweren dat het nieuwe middel Omo Power ervoor zou zorgen dat er gaten ontstaan in gewassen kleding. Unilever zegt dat het de volste vertrouwen heeft in haar nieuwe product.

Volgens Proctor and Gamble worden de problemen veroorzaakt door de nieuwe ‘accellerator’, dat vorige maand met veel bombarie werd geïntroduceerd op de Nederlandse markt. Dat middel, het chemische element mangaan, zou zelfs bij lage temperaturen hardnekkige vlekken vlekken uit de kleding wassen. Het versnelt het wasproces, zo was de uitleg.

Maar de methode, die grotendeels is ontwikkeld in het laboratorium in Vlaardingen, is niet veilig, stelt Proctor and Gamble in een verklaring.

“Onze ervaring is dat mangaantechnologie toegepast in wasmiddelen abnormale schade aan textiel toebrengt.”

(verklaring P&G, 27-04-1994)

Het Amerikaanse concern heeft in het verleden het middel ook onderzocht, totdat bleek dat er gaten ontstonden in het textiel na veel wasbeurten.

Proctor and Gamble brengt de waarschuwing naar buiten, omdat ze bang zijn dat slechte ervaringen met Omo Power ook gevolgen hebben voor hun eigen merken, zoals Ariel, Dreft en Dash.

Foto: Pixabay

Reactie

Unilever organiseerde vanmiddag een persconferentie om te reageren op de aantijgingen van de Amerikaanse concurrent. “Klinkklare onzin”, liet topman Willem Selman van Lever Nederland weten.

“Onze advocaten bestuderen de mogelijkheid om de beweringen van Proctor langs juridische weg aan te pakken”,

(Willem Selman, Volkskrant, 28-04-1994)

Twee technologen van het ontwikkelingscentrum, die ook bij de persconferentie aanwezig waren, benadrukten dat Omo Power niet schadelijk is voor kleding.

Het middel is door consumenten, laboratoria en door TNO getest. Op verzoek van Proctor zal TNO het middel nu opnieuw gaan testen. Die uitkomsten komen volgende maand.

Aanval

Volgens Unilever-topman Selman is de aanval van Proctor een ‘manier van straatvechten die niet de stijl is van zijn bedrijf’.

In de wasmiddelenwereld geldt een ongeschreven regel dat je niets zegt over andermans product. Unilever trok daarom vorige week een spotje terug, omdat er werd gezegd dat Omo Power beter was dan de concurrent.

Een woordvoerder liet eerder vandaag weten dat een aanval op het nieuwe product wel verwacht werd. “Ze zijn duidelijk bezorgd over ons nieuwe product en proberen  nu verwarring te zaaien.”

Proctor and Gamble is marktleider in Europa als het gaat om wasmiddelen. Omo Power had daar verandering in moeten brengen.

Aan het middel is drie jaar gewerkt in het laboratorium in Vlaardingen. Unilever heeft zo’n 300 miljoen gulden gestoken in de ontwikkeling van het middel. Daar kwam nog eens een reclamecampagne van een half miljard gulden bovenop. Wereldwijd zorgen wasmiddelen voor een omzet van zo’n 20 miljard gulden per jaar voor Unilever.


Hoe ging het verder?

De waarschuwingen van Proctor & Gamble bleek terecht te zijn. Uit nieuw onderzoek van TNO bleek dat na vaak wassen met Omo Power kleding stuk ging.

Het blijkt dat als het middel op hoge termperaturen wordt gebruikt, dat er inderdaad schade kan ontstaan, ook al is het middel bedoeld voor lagere temperaturen.

Unilever stapte, zoals aangekondigd, naar de rechter, maar trok die zaak later toch weer in. De schade van de hele Omo-power-affaire loopt in de honderden miljoenen.

Ook de consumentenbond heeft TNO aan het werk gezet en komt met een waarschuwing om Omo Power niet te kopen.

Om het allemaal nog wat erger te maken verspreidt Proctor begin juni ook nog het TNO-rapport met daarbij de foto’s van de beschadigde kledingstukken, na wassen met Omo Power. Daarnaast zijn ongeschonden kledingsstukken te zien, gewassen in Ariel Ultra, het product van P&G.

Unilever past het middel aan, maar in september komt TNO met de conclusie dat er nog steeds schade kon veroorzaken.

Omo Power keerde daarna niet meer terug. Pas in 2008 komt er een nieuwe Omo op de markt: Klein en Krachtig.

Volgens deskundigen lag de fout vooral bij de communicatie tussen de PR-afdeling van Unilever en het laboratorium. Er werd niet duidelijk genoeg naar buiten gebracht dat het middel voor lage temperaturen bedoeld was.

Bronnen: 

NRC Handelsblad – 30-03-1994 – Turbopoeder vormt Unilevers troef in wasmiddelenoorlog

Leeuwarder Courant – 27-04-1994 – Concurrentiestrijd leidt tot wasmiddelenoorlog

De Volkskrant – 28-04-1994 – Proctor kraakt Unilever’s Omo als textielverdelger

Trouw – 28-04-1994 – Wasmiddelenoorlog: ‘Omo maakt gaten’

Nieuwsblad van het Noorden – 28-04-1994 – Vuile oorlog in de wasmiddelenwereld

NRC Handelsblad – 25-06-1994 – De tragikomsiche soap opera van Omo Power alias Omo P.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.