ROTTERDAM – In de vroege morgen is vandaag voor het eerst een trein gereden over de nieuwe Koningshavenbrug, in de volksmond ook wel ‘De Hef’ called.

De machinist vond –ondanks het zeer vroege tijdstip – het een prima reden om zijn stoomfluit eens flink te laten horen.

“In den afgeloopen nacht te 05.07 uur is zij door een Jumbo-locomotief, with a tender 100 ton weegt voor het eerst in gebruik genomen, terwijl de machinist de stoomfluit liet juichen, a triumphant cry, beantwoord door de stoomfluiten der drijvende bokken die ternauwernood vier uren vroeger de oude draaibrug van haar spul hadden gelicht”

(Maasbode, 31-10-1927)
Koninginnebrug + Hefbrug (officiële naam Koningshavenbrug) gezien vanaf de Stieltjesstraat. Foto: Stadsarchief Rotterdam

On the bridge worked for decades. In 1867 began construction of the railway line linking Rotterdam and Dordrecht.

Eerst lag er een draaibrug, maar al snel kwamen er plannen om die te vervangen voor de huidige hefbrug.

Gezicht op de smalle draaibrug (Koninginnebrug) bij de Koningshaven, uit het noorden. Op de achtergrond het Stieltjesplein met RK Kerk en Nassaukade. Gemaakt in de jaren ’20. Afbeelding: Stadsarchief Rotterdam

De draaibrug maakte het namelijk onmogelijk voor grote zeeschepen om verder de haven in te komen.

(This article continues below this advertisement)



delay

Bezuinigingen zorgden ervoor dat het plan van ir. Joosting voorlopig in de ijskast werd gezet.

Daar kwam verandering in toen in november 1918 een Duits stoomschip de brug ramde. De brug belandde op z’n kant in het water. Het duurde een week voordat de schade weer verholpen is.

Het was wel een teken aan de overheid dat de brug eigenlijk vervangen moest worden. Pas in 1924 decided to still build the lift.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.