ROTTERDAM – Met een hoop poeha, onduidelijkheid en zelfs een tikje chaos, mag Rotterdam zich vanaf vandaag zich eindelijk de grootste haven van de wereld noemen. Het streefde de haven van New York voorbij.

Voor de term ‘grootste haven van de wereld’ zijn meerdere definities mogelijk: gaat het om de hoeveelheid aan overgeslagen goederen, de oppervlakte van het haven gebied of het aantal schepen dat de haven bezoekt.

Vanmiddag, toen het 25.000ste schip van dit jaar binnen zou komen (een unicum), was het voor burgemeester Van Walsum van Rotterdam om alle schroom van zich af te schudden: Rotterdam is de grootste.

Voorpagina Het Vrije Volk – 19-12-1962

Langzaamste race aller tijden

Het was voor het eerst in de geschiedenis van de Rotterdamse haven dat de grens van 25.000 schepen werd verbroken.

Tegelijkertijd zorgde het record ook voor wat opmerkelijke problemen. Aan het einde van de middag, toen het magische getal dichter- en dichterbij kwam, lagen schepen buitengaats te wachten, om maar in aanmerking te komen voor de titel.

“Tussen drie en vier uur kwamen er maar drie meer, tussen vier en vijf maar twee. Er waren er toen nog twee nodig en de laatste zou de 25.000ste zijn. Frappant toeval op dat moment: de loodsboot liet weten, dat hij nog maar één loods beschikbaar had en dat het andere schip, het 25.000ste moest wachten op een loods van de nieuwe onderweg zijnde ploeg.”

(Het Vrije Volk, 19-12-1962)

Een Brits vrachtschip was het wachten beu en voer daarop de haven in. En om 17:40.21 uur passeerde de Zweedse erts-olietaker Tosterö als 25.000ste schip van dat jaar de officiële meldingspost bij Hoek van Holland.

Burgemeester Van Walsum verklaarde verder dat Rotterdam mogelijk al jaren een stuk groter was dan New York, als je het op een bepaalde manier bekijkt. New York rekende ook de overslag van New Jersey mee, terwijl Rotterdam de cijfers van Schiedam, Vlaardingen en Dordrecht buiten beschouwing liet.

Zo was de overslag in 1961 in New York slechts 91 miljoen ton, waar in Rotterdam 129 miljoen ton werd overgeslagen.

Dit artikel gaat verder onder deze advertentie



Felicitaties

Uit het hele land kwamen er vanmiddag gelukswensen en felicitaties binnen op het Rotterdamse stadhuis. De Amsterdamse burgemeester Van Hall was zelfs een van de eersten die een felicitatietelegram stuurde.

Ook vanuit andere havensteden is er gereageerd. Antwerpen liet weten blij te zijn, met het succes van Rotterdam. “We hebben altijd een vriendschappelijke verhouding gehad. Als het met de ene vriend goed gaat, kan de andere vriend dat toch alleen maar toejuichen?”, liet de wethouder van Havenzaken in Antwerpen weten.

Het stadsbestuur in Hamburg, een andere grote concurrent, was minder gecharmeerd. Het Vrije Volk: “Je krijgt op het Hamburgse stadhuis na lang aandringen een functionaris, die zegt de eerste burgemeester zeer nabij te staan en het enige antwoord luidt: “Nah, und?”


Hoe ging het verder?

Door de aanleg van de Maasvlakte kon de Rotterdamse haven doorgroeien. Er waren nog even plannen om van de Hoeksche Waard ook een havengebied te maken, maar dat ging niet door.

Tot en met 2004 kan Rotterdam zich ‘de grootste van de wereld’ noemen. Die rol werd toen overgenomen door Shanghai. Inmiddels is Rotterdam afgezakt naar plek elf.

Lloyd’s top 100 – 2019

Een dag na de aankomst van de Töstero in de Rotterdamse haven, werd Kapitein Stig Ehrlander werd in het zonnetje gezet door het stadsbestuur. Zijn reactie: ‘Ik ben blij, maar ik heb het nu wel druk. Mooie haven overigens’.

Kapitein Stig Ehrlander, van de Zweedse erts-olietanker Tosterö, staat in de Burgerzaal met een aan hem gegeven Delfts Blauw-bord van de Gemeente Rotterdam. Foto: Ary Groeneveld, Stadsarchief Rotterdam