Al meer dan tien jaar wordt gesproken over de bouw van een nieuw Feyenoord-stadion, maar dit jaar werd het juist duidelijk dat de plannen voorlopig in de ijskast gezet zijn. Deze week is het negentig jaar geleden (november 1931) dat de plannen voor het huidige Feijenoord-stadion (dus met een ‘ij’) werden gepresenteerd. Maar ging het toen net zo moeizaam als nu? Nederland zat in de jaren ‘30 midden in een economische crisis. Had dat ook gevolgen bij de besluitvorming rondom het stadion? Hoe was de samenwerking met de gemeente? Was er net zoveel tegenstand als nu? De vragen worden gesteld aan schrijver Jan Oudenaarden, die meerdere boeken schreef over de historie van Feyenoord. De serie ‘De Geschiedenis van Feyenoord’ van Jan Oudenaarden is in de meeste boekhandels te verkrijgen. In Uyt den Oude Dhoos een polygoon-journaal over de snelle opkomst van Zoetermeer in de jaren ‘70. Meer over die opkomst lees je hier: Provincie: Zoetermeer wordt stad met 100.000 inwoners Andere verhalen deze week op dagvantoen Meer Feyenoord-historie op dinsdag. Dan onder meer de terugblik op Feyenoord – Ajax van 1980. Bij de Amsterdammers maakt die wedstrijd zijn debuut: oer-Feyenoorder Wim Jansen. Maar het heeft die dag gesneeuwd en vanaf de tribune wordt een ijsbal midden in zijn gezicht gegooid. Hij kan daardoor maar 18 minuten spelen. Kersverse ajacied Wim Jansen uitgeschakeld bij debuut door ijsbal in gezicht Ook is er die dag een terugblik op een andere wedstrijd waarbij een Feyenoorder de voorpagina’s weet te halen. Als verdediger Piet Romeijn in 1969 het niet eens is met een scheidsrechterlijke beslissing, zegt hij tegen de arbiter ‘Hondelul’. En dat haalt dan weer de voorpagina’s. Feijenoorder Romeijn tegen scheidsrechter: ‘Bedankt voor de leiding, hondel*l’ Volgende week zondag een terugblik op de aanleg van het ‘volksbos’ bij Vlaardingen. Als protest tegen de komst van een puinstort op die locatie planten 8000 mensen een boom in de Lickebaertpolder. Het planten van het bos heeft succes, want de komst van de puinstort bij Vlaardingen gaat niet door. Vlaardings protestbos moet vuilstort tegenhouden Ook op 12 december een terugblik op de opening van de Moerdijkbrug. Treinen konden al sinds eind negentiende eeuw met een brug over het Hollandsch Diep. Automobilisten moesten wachten tot 1938. Dat en meer, deze week op dagvantoen.nl Dit delen:Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Gerelateerd Laat een antwoord achter Annuleer antwoordJe e-mail adres wordt niet gepubliceerd.BerichtNaam E-mail Website Stuur mij een e-mail als er vervolgreacties zijn. Stuur mij een e-mail als er nieuwe berichten zijn. Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.