01 juni 1879 – EERSTE PAARDENTRAM RIJDT IN ROTTERDAM

Rotterdam – Na Den Haag (1864), Amsterdam (1875) en Haarlem (1878) heeft ook Rotterdam eindelijk een paardentram. Twee heren uit de Betuwe hadden in 1878 de Rotterdamsche Trammaatschappij (RTM) established, het begin van de huidige RET.

Op 1 juni 1879 (nog geen zeven maanden na de oprichting) werd de eerste lijn geopend, tussen de Jonker Fransstraat in Crooswijk naar de Gedempte Binnenrotte.

Enkele dagen later werd de lijn verlengd naar het Beursplein. De officiële opening was op 7 juni met een groot bal bij de remise aan de Isaac Huberstraat.

Paardentram bij de Noorderbrug (1896). Foto: Oud-Rotterdam010

De tweede lijn liet niet lang op zich wachten. Lijn twee liep van het Beursplein naar de Kievitslaan (Park). In het eerste jaar volgde zelfs nog een derde lijn, van het Beursplein via de Coolsingel naar het Stationsplein.

Een ritje met de paardentram kostte meestal tussen de 10 en 12,5 cent. Daarmee was het een vrij prijzig vervoersmiddel.

Sources: RIGHT – Anderhalve eeuw Rotterdam en Openbaar VervoerMaurits van den Toorn

Oud-Rotterdam010

01 juni 2000 - LONG ROWS FOR ROTTERDAM ON DESIGN EXPO 2000 IN GERMANY

Rotterdam – The Rotterdam design at the World Expo in Hannover attracts large numbers of visitors. The MVRDV building had no walls. Binnen stonden bloemen, bomen, water and windmills. seen all over the park there were far fewer visitors than budgeted, but that was not the Dutch design.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.